För
|
Mot
|
Det ska bli snyggt att se alla gå där på rad med slips.
(estetiskt-nytto-argument)
|
Det skulle förstöra våra tema-tisdagar.(håller inte,
mottagaren vet inte vad tema-tisdagar är)
|
Det har blivit en sån oordning med mobiltelefoner och annat.
Det ska bli ordning och reda med en rejäl skoluniform med kort shorts till herrarna
och blus till damerna. (nytto-argument)
|
Man får inte vara den man är.(värde.arg)
|
Det är på tiden, det är alldeles för slapp och slö stil på
skolan. (estetiskt-nytto-argument)
|
Man vill inte bara vara en i mängden ”another brick in the
wall”
Exempel: Om
alla har likadana kläder ser eleverna ut som fångar, och skolan blir som ett
fängelse.
|
Skoluniform är underbart, en känsla av närvaro och
samhörighet. (nytto-argument)
|
Jag tycker att man ska få ha sin egen identitet och det är
roligare med olika stilar i skolan. (värde)
|
Vi fortsätter med
egna argument
Evaluerande språk
För
|
Mot
|
Med skoluniform ges alla möjlighet till att bli
accepterande för sin klädsel i skolan. Det blir mindre skillnader mellan
fattiga och rika och en mer jämställd skola. Man behöver inte köpa dyra
märkeskläder. (värderargument)
|
Om vi ska lägga mer pengar på skolan, lägg då pengar på
saker som förbättrar elevernas lärarande. (nytto-argument)
Exempel: Lägg pengar
på fler lärare, mer forskning, bättre läromedel och inte på skoluniform.
|
Skoluniform gör skolan och eleverna vackrare. (estetiskt
argument)
|
Skoluniform är fult och oestetiskt. Alla passar inte i
samma kläder. (estetiskt argument)
|
Evaluerande språk
Resonemang om rättigheter
Argument mot skoluniform: Rätten till egenbestämmande över sin klädsel
Argument för skoluniform: Rätten till att inte bli mobbad för sin klädsel
Resonemang om konsekvenser:
Argument för skoluniform: Användandet av skoluniform leder till en mer jämställd skola.
Argument mot skoluniform: Användandet leder till en skola där alla är anonyma.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar